mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Románia: digitális rések a pajzson
2009-07-13 09:22 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Van még hely új szereplőknek a dinamikusan fejlődő román online piacon. A fogyasztók éhesek az újdonságokra, ami fokozza a kreatív színvonalat. Szabó Erik, a Carnation kereskedelmi igazgatója beszélt ügynökség oldali tapasztalatairól.

Idén két új irodát nyit Közép-Európában a Carnation, amely 2007-ben kezdett el a régiós hálózatépítés gondolatával foglalkozni. A budapesti után végül Bukarestben nyitotta meg a digitális ügynökség második irodáját, még tavaly. Az ottani tapasztalatokról beszélt nekünk Szabó Erik, a Carnation kereskedelmi igazgatója.

A román piac rendkívül vonzó lehet az online ügynökségek számára, hiszen a maga 22 millió lakosával kétszer akkora, mint Magyarország, s ebből máris 8 millióan neteznek (jellemzően csak a legnagyobb városokban), anélkül, hogy a szolgáltatók vagy az állam részéről ezt különösebben ösztönözték volna. Az online költések azonban a teljes médiapiacon belül mindössze 2 százalékot tesznek ki, ami a szakember szerint számszerűen is mutatja, hogy bőven van még mozgástér.

Annál is inkább, mert a román digitális piac alapvetően két részre szakadt. Egyfelől megjelentek már ott a nagy ügynökségi hálózatok, amelyek nem utólag nyitották meg digitális divízióikat, mint itthon, hanem már eleve "teljes fegyverzettel" vonultak be. Ezek azonban leginkább a hagyományos ATL kampányok kreatívjainak digitális adaptációjával foglalkoznak. Másfelől ott vannak a helyi full service online ügynökségek, amelyek azonban jellemzően kisebb létszámmal, 20-30 fővel működnek.

A Carnation szakembere szerint ezért keleti szomszédunknál láthatóan igény van a nagyobb méretű, sokrétű tapasztalatokkal rendelkező és nem utolsó sorban eleve digitális indíttatású ügynökségekre. Tapasztalata szerint elsősorban a multik mutatnak az ilyen ügynökségi belépők iránt nagy érdeklődést, a szintén nagyméretű, de helyi hátterű cégek megnyerése jóval lassabb folyamat.

Pedig a román fogyasztókban van nyitottság akár a reklámokra is, hiszen most valósággal szívják magukba a trendeket. Mindezt olyan gyorsasággal, hogy ami nálunk 3-5 év alatt zajlott le, az ott akár 1-2 év alatt végbemehet. A fogyasztási hype nyilván csendesedett a válság hatására, de korántsem jelentős a visszaesés. Valószínűleg ez a fajta nyitottság és kíváncsiság teszi, hogy a hirdetők és ügynökségek olyan - gyakran díjnyertes színvonalú - bevállalós kommunikációt is megengednek maguknak, amit Magyarországon élből leszavaznának.

Szabó Erik kiemeli: miközben a kreatív színvonal nagyon magas, legyen szó offline vagy online kommunikációról, a piac média szempontból hátrébb tart. Erre szerinte az ad magyarázatot, hogy nincs meg az a fajta ösztönző nyomás, amit kreatív oldalról a fogyasztói nyitottság fejt ki. Míg a kreatívok esetében egyértelmű a felhasználók növekvő elvárása, addig ugyanez a média esetében nem ennyire szembetűnő - sem a felhasználók elvárása, sem a médiumok újító törekvései - így az igazán kitűnő integrált kreatív és média megoldások egyelőre váratnak magukra.

Miközben a válság miatt kockázatosnak tűnhet más országokban megjelenni, a szakember szerint az online ügynökségek esetében kissé más a helyzet, mivel őket nem érinti akkora mértékben a válság, mint a hagyományos médiacégeket és az ATL ügynökségeket. Munka tehát akad, főképp a regionális megbízások koordinálása jelenthet jó ajánlólevelet a "kinti" helyi megbízásokhoz.

Ugyanakkor nem mindegy, hogy melyik országba igyekszik egy magyarországi digitális ügynökség betenni a lábát. A lengyel és a cseh piacon meglehetősen nagy a verseny, míg Szlovénia hiába "a kelet Svájca", mégis túl kicsi, ezért a multi cégek számára jellemzően nem fontos piac. Románia méret és felvevőképesség szempontjából is érdekes lehet, ahogy Belgrád is vonzó, mivel a nagy ugrás előtt áll még digitális szempontból. Szlovákia pedig sok tekintetben hasonlít a magyar piacra, és még a románoknál is kevesebb, kulturálisnak nevezhető különbségre kell számítani - foglalja össze Szabó Erik.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:




Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!