mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Kandikó József
Dr. Kandikó József
Edutus Főiskola
Főiskolai tanár


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Képző: 'A magányos grafikus ideje lejárt'
2010-03-23 11:55 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Nyitottnak, műveltnek, maximalistának és persze képzettnek kell lenni, ha az ember alkalmazott művészként akar itthon sikert elérni, tanácsolja Rényi Katalin. A grafikus keze alatt számtalan tehetség megfordult az évek során.

@M interaktív magazinunk immár öt alkalommal mutatta be egy-egy fiatal művész alkotását a Képző képrovatban, hogy olvasóink is megismerhessék őket. Ez a projektünk most kibővített formában jelentkezik a Mediainfo.hu Médiastílus rovatában. A jövőben a magazinba kerülő művészek mellett másokat is megkérdezünk, fiatalokat és mestereket egyaránt. Elsőként Rényi Katalin grafikussal készítettünk interjút, következő alanyunk pedig Pál Csaba lesz, a márciusi @M "képzőse".


Hallani a reklámszakmában azt a panaszt, hogy 'a magyar reklám nem kreatív', miközben él az a hit is, hogy 'a magyarok kreatívak'. Most akkor melyik igaz?

Véleményem szerint nagyon is erős a magyar reklám, szakmai színvonalát tekintve. Vannak nagy "öregek", komoly művészi háttérrel (Gyárfás Gábor, Molnár Kálmán, Oláh György), és van egy jelentős középgeneráció (Auth Attila , Lelkes László, Felsman Tamás) is. Ők úgy tanítják, hogy magas színvonalon művelik is, tehát benne vannak a való életben.

Gyakorló grafikusként, művészként, tanárként hogyan látja: mi lehet a gyökere annak a szakmai önbizalomhiánynak, ami a kreativitás vélt alacsony szintje kapcsán érezhető?

Szó sem lehet szakmai önbizalom hiányról, legfeljebb az elismerés hiányáról, ami egy ősi magyar betegség. Egyébként, több szabadságra, nagyobb bizalomra lenne szüksége a reklámgrafikus alkotóknak. Úgy látom, hogy néhány marketinges arányt téveszt, azt gondolja, hogy neki kell megmondania, hogy mit tehet a grafikus. Hát nem, ennek összehangolt munkának kell lennie és ismétlem, megbízni a művészben, mert igenis művészet a reklám, komoly szakmai tudással, és a grafikus egy komplex elme, így közelítsék.

Már fiatalon is benne van a gátlás a leendő kreatív szakemberekben? Vagy ez később alakul ki, már munka közben?

A fiatalokban nincs gátlás, tele vannak ötletekkel, lendülettel, ha nyirbálják a gondolataikat, a szárnyaikat, előbb utóbb szárnyaszegettek lesznek, de ez még odébb van, most még repülnek.

Gyakran vezetik vissza a frusztrációt a "hülye ügyfélre". Mit gondol erről?

Az ügyfél soha nem hülye, ez csak valami félreértés lehet. Az ügyfél elmondja, hogy mit szeretne, és a végén az ügyfél fizet.

Azt mondja, a reklám is művészet. Mégis, mintha gyakran maguk a kreatívok is megvetnék a reklámot, amit csinálnak. Mennyire készíti fel a fiatalokat a művészeti oktatás arra, hogy a való életben mi vár rájuk, ha meg is szeretnének élni a tudásukból?

Tanítjuk az igazi alkalmazott grafikát, régebben, még a tanszékek neve is ez volt. Ha valaki jó helyen készül fel a szakmára, már a kezdetekkor tisztázzuk az elvárásokat. Véleményem szerint, már az oktatás során szükséges lenne a marketingoktatás, megismerkedés profi marketingesekkel, én amikor az Iparművészetin tanítottam, mindig bevettem a tanmenetbe. Úgy hívtuk, hogy éles feladat. Egyébként a fiatalok nyitottak, tudják, hogy a terméket el kell adni, és azt is, hogy milyen nagy jelentőségű a jó marketing munka.

Szégyen művészként reklámot csinálni?

Én nagyon szeretem ezt a szakmát és húsz évig csináltam éjjel nappal, úgyhogy erre mindig büszke voltam. Művészetnek tartom, ahogy a kollégáim is, minden attól függ, hogy ki milyen színvonalon műveli.

Mi volna a tanácsa azoknak a fiataloknak, akik alkalmazott művészként szeretnének ma boldogulni itthon?

Bízni kell önmagukban, soha nem szabad belenyugodni az első megoldásba, addig kell dolgozni a feladaton amíg a legjobb létrejön. Tudomásul kell venni, hogy a magányos grafikus ideje lejárt, nyitottnak, műveltnek, olvasottnak, világutazónak, és a szakmával kapcsolatos technikákban rendkívül felkészültnek kell lenniük.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:




Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!