mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Dr. Erdei Tamás
Dr. Erdei Tamás
Metropol
főszerkesztő


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Szlovéniában is fizetőfal mögé bújnak a netes tartalmak
2012-01-09 12:58 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Szlovákia után Szlovéniában vezetik be a Piano nevű egységes online előfizetési rendszert - tudta meg az AP.

Szlovákiában 2011 májusában indult az ottani nagy médiacégek együttmozdulásának köszönhető Piano rendszer, amely egy fizetési keretszolgáltatással egyfajta ernyő alá vonta az ország internetes médiájának legnagyobb szereplőit. Ők az úgynevezett kábeltévés modellt vezették be, vagyis egyetlen azonosítóval, és ami fontosabb: egyetlen - havi vagy éves - előfizetés megkötése után az összes site összes tartalmához hozzá lehet férni - mondta el Tomas Bella, a Piano vezetője az Internet Hungary konferencián. Kifejtette: nem könnyű fizetős szolgáltatásokat bevezetni, tipikusan kevés ugyanis az igazán exkluzív tartalom az egyes portálokon. A szlovák piac azért volt szerencsés helyzetben, mert nagyjából minden szereplője a fizetőssé válást tervezte, ezért viszonylag könnyű volt meggyőzni őket a csatlakozásról. Segített persze az is, hogy az országban például összesen 6 darab napilap működik, amelyekkel így még emberileg lehetséges a személyes kapcsolattartás, egy Egyesült Államok méretű piacon, ahol 1200 napilap jelenik meg, ez már komoly akadályokba ütközne. A viszonylagos nyelvi elszigeteltség újabb segítség, hiszen így más országokban üzemelő médiaszolgáltatók nem jelentenek valódi alternatívát a fizetőssé tett szolgáltatásoknak. A szlovák fogyasztók ugyan megértik a cseh és lengyel tartalmakat, de a magyar piacnak például ez még nagyobb előnyt jelentene - magyarázta Tomas Bella.

A Pianón keresztül jelenleg 4 napilap, 3 magazin, 1 nagy tévétársaság valamint 1 videómegosztó tartalmaira lehet előfizetni, ezzel a szlovák netezők 70 százalékát érik el. Az egyes szerkesztőségek cikkeket, videókat, archív anyagokat, fórumokat, egyéb különleges szolgáltatásokat rejtenek fizetőfal mögé, illetve olyan is akad, amely kiadványát reklámmentesen árulja. Havonta 2,9, évente 29 eurót kérnek az előfizetőktől, ebből 40 százalék illeti azt a médiumot, amely felületén keresztül a fizetés megtörtént, a maradékot pedig azon kiadványok között osztják szét, amelyek oldalait az adott user látogatja. Az első hónapban 40 ezer eurós bevételt ért el a Piano rendszer, ami Szlovákiában 25 újságíró havi fizetésének felel meg. Még messze van az egymillió eurós befektetés megtérülése, de nem annyira, mint mondjuk a New York Times esetében, amely mintegy 40 millió dollárt áldozott a fejlesztésre.

Érdekes, hogy a fogyasztók tipikusan nem akkor fizetnek, amikor szükségük van a tartalomra, hanem korábban. Ez azt jelenti, hogy elfogadták, megtanulták a rendszert, és ha eléjük ugrik a Piano felülete, inkább rögtön kifizetik a szűk 3 eurót, hogy később ne kelljen vele vesződni. Tomas Bella elmondása szerint sem az oldalletöltések, sem az egyedi felhasználók számán nem érzékelhető a fizetőssé válás bevezetése. Ennek legfőbb oka, hogy a szolgáltatás nem drága, a fizetés egyszerű és rugalmas, a felhasználók pedig inkább rááldozzák azt a kis összeget arra, hogy ne kelljen alternatív információforrások után nézniük. Fontos tényező az is, hogy a bevezetés előtti két hónapban a teljes nemzeti média kampányszerűen igyekezett elfogadtatni az ötletet az olvasókkal, hangsúlyozva, hogy a minőségi újságírás megőrzése érdekében szükséges a lépés. A Piano által kiszolgált kiadványok törekszenek arra is, hogy okos szerkesztés révén akkor se veszítsenek olvasókat, ha azok nem hajlandók fizetni - arra sarkallják őket, hogy inkább olvassák el valamelyik másik cikküket.

Jövőre 3-4 további országot szeretnének bevonni a rendszerbe - ismertette a jövőre vonatkozó terveket az igazgató. Magyarország például ideális piacnak tűnik, ahogy több más kisebb ország is. A nagyobbak esetében már több nehézség merülhet fel az együttműködési hajlandóság esetleges hiánya miatt, Tomas Bella szerint azonban szinte mindegyik európai ország több-kevesebb változtatással alkalmazni tudja a rendszert.

Szlovéniában egy hétfői bejelentés szerint január 16-án indul a tesztüzem nyolc jelentős kiadó részvételével. Köztük van a legnagyobb napilap, a Delo is. A havi előfizetési díj 4,89 euró lesz, szemben a szlovákiai 2,90 euróval - számolt be a hírügynökség.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:




Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!