mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Kandikó József
Dr. Kandikó József
Edutus Főiskola
Főiskolai tanár


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Neoszkópos kreatívvizsgálat: a világ legjobb melója a neten kelt el
2009-09-01 17:47 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Új, a neo-val közös esettanulmány-sorozatunk első darabja egy Cannes-i nyertest mutat be szubjektív-szakmai szempontból. Avagy, egy ideje miért is szeretnénk mindannyian a Nagy-korallzátonynál nyaralni.

Nagy-korallzátony? Aha, nagyon szép...

Szép hely ez a Nagy-korallzátony. De mégis, hol van? Az iskolai tanulmányok megfakulásával talán annyi marad meg az átlagemberben, hogy ez Földünk legnagyobb korallzátonya, és hogy veszélyben van (mint szinte minden szép és természetes dolog a világon). Ha az ember rákeres az interneten, akkor a képek láttán azt gondolja, ejha, ez aztán gyönyörű. Távoli, szép hely, amely - ha lenne ilyen - bizonyára a National Geographic Hall of Fame tagja lenne.

Mindez nagyon szép, de nem elégséges ahhoz, hogy mozdulni se lehessen a turistáktól az észak-kelet- ausztráliai Queenslandtól nem messze található, mintegy háromezer korallból és kilencszáz szigetből álló Nagy-korallzátonyon. Legalábbis ezt gondolhatta a Tourism Queensland, a helyi turisztikai hivatal, amely a Brisbane-i Cumminsnitro ügynökséget bízta meg azzal, hogy vezesse be a globális köztudatba a gyönyörű helyet, s a puszta földrajzi hely márkává váljon.

Innét a történet ismert: a kampány 3 nagydíjat nyert a 2009-es Cannes-i Reklámfesztiválon - PR, Cyber és Direkt kategóriában. Ezzel nemcsak a fogyasztók, hanem a reklámvilág térképére is felkerült a Nagy-korallzátony, no meg az eddig ismeretlen, most azonban nagyot dobó ügynökség. Ha közelebbről megnézzük a kampányt, igazán inspiráló.

Éppen ezért választottuk új, a Neo Interactive ügynökséggel közös esettanulmány-sorozatunk első "tárgyának" a friss nyertest. A sorozat névadója, a képzeletbeli neoszkóp egy olyan eszköz, melynek segítségével rákukkanthatunk külföldi kampányokra, hogy közelebbről megvizsgálhassuk a nemzetközi (digitális) kreativitás legérdekesebb, legjellemzőbb példáit. A kreatívvizsgálatban a Mediainfo.hu újságírója és a neo szakemberei vesznek részt, hogy márkastratégiai, kreatív (szövegírói és dizájneri), tartalomfejlesztési és médiahasználati szempontból elemezzenek és mutassanak be tanulsággal is szolgáló kampányokat.


(Az esettanulmány-sorozatról, a neoszkópról és az első írás elkészítésében közreműködőkről bővebben itt találsz további információt.)


Mit is akart az ügyfél?

No de térjünk rá a kampányra. Hogy mit is akart az ügyfél? Jó kérdés. Mint minden ekkora durranásnál, itt is rögtön felmerül ugyanis a kérdés, hogy "vajon gondolták-e"? Ezt már soha nem tudjuk meg, viszont annyit tudni lehet a Cannes-i ismertetőből, hogy a Queensland-i turisztikai hivatal egy ütős, globális kampánnyal szerette volna a Nagy-korallzátony, mint turisztikai célpont ismertségét növelni. Mivel a szokványos turisztikai kommunikáció mind kevésbé hatásos, valami újra, gyökeresen másra vágyott az ügyfél.


Ennek a kívánalomnak elsősorban az alapkoncepció eredetisége, illetve a médiahasználat és a fogyasztók mozgósításának módja révén felelt meg az ügynökség, amelynek "mindössze" 1,2 millió amerikai dollárnak megfelelő összeg állt a rendelkezésére ahhoz, hogy elérje a nyolc kulcspiacot, és - nem mellesleg - elbűvölje a világot. Bárki elfogadná az 1,2 millió dollárt, mégis, a büdzsé nem tűnik eltúlzottnak a várt elérés fényében. Ennek nyomán felmerül a kérdés, vajon a büdzsé mérete predesztinálta-e az ügynökséget arra, hogy eleve vírusmarketingben gondolkodjon, amely ha nem is olcsó, de azáltal, hogy "ingyen dolgoztatja" a médiát és a fogyasztókat, költséghatékonyabb tud lenni, mint a hagyományos marketingkommunikáció.


Pihenés? Ugyan.

A koncepció alapját képező ötlet egyszerű és zseniális: a világ legjobb állásának betöltésére kerestek valakit. A 2009. július 1-jétől fél éven át végzendő "islandkeeper" melót ugyanis paradicsomi környezetben lehet végezni. Csodálatos helyeken lehet megfordulni, amelyeket aztán népszerűsíteni kell a világ felé, többek között a nyertes által jelenleg is vezetett blogon.



A kreatív koncepció alapja tehát egy nagyon egyszerű mechanizmus: a megfordítás. Miközben a hely valójában "turistákat keres", akik pihenni érkeznek, a kommunikáció ennek az ellenkezőjét mondja: munkaerőt keresünk! Ez egyfajta összekacsintás a fogyasztóval, akit ugyanakkor erősen motivál a kampány. Motivációt jelenthet egyfelől a hat hónapra kapott 150 ezer ausztrál dollár (kb. 23 millió forint) is, de a bevonódást nem ezzel érték el elsődlegesen, hanem a "brutális insight" által.

következő oldal >>




Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!