44 milliárd forint tűnt el a magyar reklámpiacról
2010-02-02 11:27 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
A TNS Media Intelligence listaáras reklámköltés-adatai szerint tavaly 7,4 százalékkal csökkent a magyarországi reklámpiac.
A cikk első változata @M interaktív magazinunk februári számában jelent meg. Ekkor azonban még csupán 11 havi adat állt rendelkezésünkre. Alább olvasható a teljes éves adatokon alapuló elemzés, Mihálszki Zsuzsának, a TNS MI kommunikációs vezetőjének tollából. Amennyiben további hasznos információkat, érdekességeket olvasna az @M-ben, kattintson ide!
Egy év alatt listaáron több mint
44 milliárd forint tűnt el a piacról. Ha megnézzük a reklámköltések szektoronkénti alakulását az is jól látszik, hogy honnan: az autós cégek 19,5, a bankok 13,5, az FMCG hirdetők 11 milliárdot vontak ki tavaly a médiából. Az autós költések visszaesésére mindenki számított, de a bankok esetében a legtöbb szakember - kommunikációs hangsúlyeltolódásokkal ugyan -, de a költések szinten tartását valószínűsítette még az év elején, az FMCG piacon pedig inkább növekedést vártak. Sajnos nem így lett.
A nagy piaci szektorok közül csak kettő, a Gyógyászat, gyógyhatású készítmények és a szerencsejátékokat is magába foglaló Kultúra, szabadidő, szórakozás költése nőtt jelentős, 13 illetve 8 százalékos mértékben (az előbbi listaáron több mint 6, az utóbbi 3,6 milliárd forinttal), a többiek közül páran jelképes pluszokkal, a többség azonban látványos mínuszokkal zárta a 2009-es évet - legalábbis reklám szempontból.
Forrás: TNS Media Intelligence
* a reklámfigyelésbe 2009-ben bevont új médiumok adatai nélkül
** élelmiszerüzletek költése nélkül
S hogy ezzel a teljesítménnyel hol állunk Európában? A rendelkezésre álló első háromnegyed éves adatok szerint
a hazai reklámpiacot átlagon felüli mértékben tépázta meg a válság. A január-szeptemberi időszakban ugyanis Csehországban mindössze 3,2 százalékkal, Dániában 3,7 százalékkal csökkent a listaáras reklámköltés - hogy a hozzánk hasonló, kisebb országokkal kezdjem. Míg a nagyobb piacokon - Franciaországban és Németországban - másfél és két százalék közötti volt a visszaesés, Lengyelországban pedig stagnált a költés. Sőt, a legfrissebb adatok szerint Franciaországban év végére megfordult a trend és 1,9 százalékos növekedést ért el a reklámpiac.
következő oldal >>