mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Kántor Kata
Kántor Kata
GfK Hungária Kft.
média szektormenedzser


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
137 milliárdért vásároltunk a neten tavaly
2011-08-03 14:20 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Növelte forgalmát a webáruházak többsége tavaly - derül ki az Árukereső.hu árösszehasonlító portál és a webshopokat létrehozó WebShop Experts közös felméréséből.

A Nagy Webáruház Felmérés nevű kutatásból kiderül, hogy a 380 válaszadó hazai webshop 22 százaléka maximum 20 százalékos, 16 százaléka 20 és 50 százalék közötti, 24 százaléka pedig 50 százaléknál nagyobb forgalomnövekedést ért el tavaly. Ezek mind nagyobb arányok, mint a 2009-es évekre vonatkozók, főleg az utóbbi, legmagasabb emelkedést produkáló kategóriában, amelynek részesedése tavalyelőtt csak 17 százalékos volt - hangzott el egy szerdai sajtóeseményen.

A legtöbben, 30 százaléknyian még mindig körülbelüli stagnálásról számolnak be, bár ez az adat 1 százalékkal kisebb, mint az egy évvel korábbi. Legfeljebb tíz százalékos csökkenésről a válaszadók 4 százaléka, 10-30 százalékos mínuszról 2 százalék, minimum 30 százalékosról pedig egy százalék nyilatkozott, ezek is mind alacsonyabb arányúak az előző kutatásban mérteknél.

Rácz István, az Árukereső.hu marketingvezetője elmondta, hogy 2010-et sikerévként értékeli az e-kereskedelem számára, hiszen minden vizsgált szegmensben növekedés volt tapasztalható, ami tavaly fordult elő először. A teljes forgalom 137 milliárd forintot tett ki, ami meghaladta még az optimistának számító 135 milliárdos előzetes becslést is. 2009-ben 99, 2008-ban pedig 65 milliárdos forgalmat mértek az internetes kereskedelemben. A szakemberek nem látják okát annak, hogy ez a felfelé mutató tendencia megtörjön, bár az ütem lassulhat - tudhattuk meg Zajdó Csabától, a WebShop Expert ügyvezetőjétől. Nyugaton is a magyarhoz hasonló trendek figyelhetők meg, bár érdekes, hogy a növekedési ütem a legfejlettebb piacnak számító USA-ban az utóbbi években csökkent, 2010-ben viszont ismét nőtt - fejtette ki a szakember.

Megéri fejleszteni

Fontos eredménye a kutatásnak, hogy azok a webáruházak, amelyek fejlesztették szolgáltatásaikat, nagyobb arányú növekedést tudtak elkönyvelni, mint azok, amelyek nem. Ott, ahol semmilyen fejlesztés nem történt, átlagosan 6,55 százalékos pluszt mértek a szakemberek, viszont már a kisebb átalakításokat eszközlő oldalak esetében is 11,08 százalékos volt a növekedés. A több kisebb-nagyobb fejlesztést végző szereplők 22,98, a rendkívül komoly - vagy teljes - átalakuláson átesett webáruházak pedig 26,93 százalékkal tudták növelni forgalmukat.

Alacsony látogatószám és konverzió

Érdekes megfigyelés, hogy a nagy profitra a magas látogatószám önmagában még nem garancia. A hazai áruházaknak egyébként csaknem a kétharmada (63%) legfeljebb 200 fős látogatót vonz naponta, míg 1000 fölötti látogatószámot csak a szereplők mintegy 11 százaléka regisztrálhat. Igazán magas látogatottsággal tehát a piacon jelenlévők igen csekély hányada rendelkezik, 5000 felettivel például csak 1 százalék. Nem elég viszont - bár kétségkívül nem hátrány - az, ha sokan látják a weboldalt, ez ugyanis még nem garancia a vásárlásra. A szakemberek szerint van példa ismertségéhez képest alacsony forgalmat bonyolító webáruházra, illetve ennek ellenkezőjére is.

Az áruházak többégének (24%) konverziós mutatója, vagyis az a szám, amely megmutatja, hogy a látogatók mekkora hányada vásárol legfeljebb fél százalékos. Csaknem ugyanennyien (23%) vannak azok a szereplők, amelyek rátája 0,5 és 1 százalék közé esik, a következő, 1-1,5 százalékos kategóriába viszont már csak az áruházak alig több mint egy nyolcada (12%) jut. 5 százalék feletti konverziós mutatóval csak a webboltok 4 százaléka büszkélkedhet, bár ez egyszázalékos javulás az egy évvel korábbi adathoz képest. Mindehhez az is hozzátartozik, hogy a válaszadók csaknem ötöde (19%) egyáltalán nem is méri a rátát, esetükben tehát nem állnak rendelkezésre adatok.

Mind a forgalom, mind pedig a látogatottság és a konverzió terén számít a webáruház életkora. A kutatás tanúsága szerint ugyanis minél régebb óta van a piacon egy bizonyos szereplő, annál jobban teljesít, bár ez alól a hüvelykujj szabály alól a forgalom némileg kivételt képez, melynek esetében a 4-5 éves boltok átlaga hajszálnyival megelőzi az 5 évnél régebbiekét.

Vásárlási szokások

A felmérés készítői a vásárlói szokásokra is kíváncsiak voltak, például arra, hogy a fogyasztók melyik napszakban a legaktívabbak, illetve hogy megfigyelhető-e valamilyen különbség a nemek között a vásárlások gyakoriságát tekintve. A válaszok alapján messzemenő következtetéseket a vásárlások idejére vonatkozóan ugyan nem lehet levonni, de annyi megállapítható, hogy a kora reggeli és a késő esti órák nem túl szerencsések értékesítési szempontból. A legtöbben kora este és délelőtt vásárolnak, de a délutáni napszak is ezekhez nagyon közeli eredményt ért el. A hét napjait vizsgálva kiderül, hogy a szombat az abszolút mélypont, a hétfő pedig a csúcs, kivéve a mobileszközökről bonyolított vásárlásokat, melyek tekintetében viszont vasárnap vagyunk a legaktívabbak.

A nemek arányában sincs túl nagy eltérés, de hangyányival a hölgyek felé billen a mérleg nyelve. Az áruházak 22 százalékánál a vásárlók legalább háromnegyede nő, 13 százalékánál enyhe női többség tapasztalható, míg közel azonos arányról 21 százalék számolt be. Háromnegyedes férfi dominanciáról szintén 22, enyhe férfi többségről 9 százalék adott hírt, míg 14 százaléknyian nem tudják a választ a kérdésre.

Marketing: miben bíznak a webshopok?

A webáruházak túlnyomó többsége a keresőoptimalizálásban (SEO) hisz, csaknem 83 százalékuk alkalmazza is ezt a marketingeszközt. A második legnépszerűbb módszer a hírlevélküldés, ezt több mint 71 százaléknyian használják. Az utóbbi évekhez képest jelentősen előretört a közösségi média használata, a piaci szereplőknek immár csaknem kétharmada van jelen ezeken a felületeket. A fizetett hirdetésekre is sokan (62%) esküsznek, bár bannereket kevesebb mint 30 százalék használ.

Közösségi vásárlás

2010 Magyarországon a közösségi vásárlás előretörésének éve volt, a "hagyományos" webáruházak viszont nem tekintik konkurenseiknek a kuponos oldalakat. A felmérés során válaszolók több mint 60 százaléka nem tart a közösségi vásárlástól, komoly vetélytársat pedig kevesebb mint 23 százalék lát bennük, bár bő 12 százalék nem is ismeri a közösségi vásárlói oldalakat.

Fokasz Oresztész


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!