Átfogó e-kereskedelmi felméréssel állt elő az eNet és az árukereső
2013-04-16 14:41 [Marketinginfo.hu]
A felmérés résztvevőit az eNet adatbázisában szereplő 4100 hazai webáruház közül szűrték. A kutatás elsősorban a marketing és értékesítéstámogató eszközök vizsgálatára fókuszált.
Madar Norbert az eNet Kft. tanácsadója elmondta: a magyar nyelvű honlappal rendelkező webáruházak becsült száma- 5-6 ezer, ebből a piackutató cég adatbázisában, mintegy 4100 található. A kutatás során, a folyamatosan- legalább havonta- frissülő termékkínálattal előálló, mintegy 1200 webshopot keresték meg- személyesen és telefonon. "A felmérésben a legnagyobb- 50 millió forint feletti árbevétellel rendelkező áruházak felülreprezentáltak"- fűzte hozzá.
A 2008-as válság után a kiskereskedelmi forgalom csökkenésnek indult, a vásárlók pedig vélt, vagy valós olcsóságuk miatt fordultak a webáruházak felé. Az oldalak használata jelentősen megemelkedett és ez a lendület recesszió enyhülése ellenére korántsem tetőzött még.
A szakértő elmondta, hogy bár a webshopok saját regisztrált felhasználóinak 60 százaléka vásárol is, a regisztrációs folyamat hosszúsága azonban inkább elriasztja a vásárlókat. "Hosszú távon azok a cégek maradnak fenn, ahol nem kötelező a regisztráció"- kommentált.
Az oldalletöltések aránya, bár sokat nyom a latba, a kulcskérdés mégis, hogy milyen "minőségű" vevőt vonzanak az oldalak- a vásárlóerő és a vásárlás gyakorisága szempontjából. "Az árösszehasonlító oldalakról érkező vevők "minősége" a legjobb- állapította meg Palocsay Géza, az árukereső.hu operatív igazgatója.
A konverziós mutató azt jelzi, hogy hány látogatásból lesz ténylegesen vásárlás. Palocsay elmondta, hogy a konverzió ugyan számos tényezőtől függ, a "nyílt kártyákkal" játszó cégek sokkal előnyösebben szerepelnek ezen a téren. "Az a kereskedő, amely árait részletezi- például kiírja a kiszállítási díjat is, sokkal nagyobb konverzióval jelenik meg".
Napjaink mobilrobbanása az e-kereskedelembe is begyűrűzött- szolgáltatók számára ugyanakkor nagy kérdést jelenthet, hogy honlapjukat mobilra optimalizálják, vagy saját mobilalkalmazást fejlesszenek ki. "Ha a weblap látogatása eseti jellegű, érdemesebb mobilra optimalizálni az oldalt, ha letöltése rendszeres, akkor a saját app létrehozása lehet a fő csapásirány"- értékelt Kis Gergely, az eNet ügyvezető igazgatója.
A látogatottság növekedésével a mobil platform felé történő elmozdulás valószínűsége is növekszik. A válaszadók többsége 2013-ra tervezi webáruházának mobilra optimalizált változatát. Ezen tervek jó része vélhetően túlzottan optimista elvárás
A webshopok esetében nagyon fontos hogy milyen marketingstratégiát, illetve milyen értékesítési csatornákat használ. A szolgáltatók értékelése szerint a keresőoptimalizálás a legelőnyösebb csatorna, amelyet az árösszehasonlítók követnek. Palocsay Géza hozzátette, hogy bár a kuponozás rendkívül népszerű és látványosan terjedő eszköznek számít, hatékonyság tekintetében viszont sosem lesz vezető. Ennek fő oka, hogy a webes rendelés jellemzően nem impulzusvásárlást jelent. A kuponozás inkább az egyszeri vásárlókat vonzza, akik az akciókra "harapnak", míg a forgalom oroszlánrészét a rendszeres fogyasztók generálják.
A hírlevél kiküldése már távolról sem elég a jó működéshez- a webshopoknak a közösségi oldalakon is jelen kell lenniük. Látható, hogy leggyakrabban használt csatorna a Facebook, míg a Youtube-ot jellemzően a nagyobb -50 milliós árbevétel feletti- boltok használják tartalomgyártásra, mivel ezt a leginkább idő- és energiaigényesebb kivitelezni. Új tendencia, hogy a Twitter használata is megugrott- mikroblogról lévén szó, ezt jellemzően a kisebb szereplők alkalmazzák, mivel folyamatos frissítését akár 1-2 ember is elvégezheti. Az IWIW használata ugyanakkor folyamatosan csökken. " A közösségi oldalak használatának kutatása során, a hirdetési szolgáltatások alkalmazását is beleértettük"- kommentált az eNet tanácsadója.
A statisztikai elemzőprogramok népszerűsége tekintetében a Google Analytics toronymagasan vezet. Saját fejlesztésű elemzőprogramot azonban inkább csak a nemzetközi háttérrel rendelkezők cégek használnak.
"A webáruházak bővülése töretlen, köszönik szépen jól megvannak"- hangzott el a kutatás végkövetkeztetése. Palocsay Géza elmondta, hogy a nagy offline kiskereskedelmi egységek- köztük is elsősorban a Tesco- megjelenése a webshop piacon, csak a fogyasztói bizalmat erősítik és a felhasználók pozitív élményeit növelik a szegmenssel kapcsolatban. Így tehát az ágazat további növekedési potenciál előtt állhat.
Az eNET Kft.-t - korábbi nevén GKIeNET Kft. - egy telekommunikációs és informatikai piackutatásokra, illetve információs társadalomkutatásokra szakosodott piackutató cég.
Az Árukereső.hu Magyarország piacvezető árösszehasonlító oldala. Felhasználói jelenleg több mint 1000 webáruház 2,7 millió terméke közül válogathatnak az oldalon.