mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Erős Attila (Fotó: Köő Adrienn)
Erős Attila
Fastbridge
ügyvezető igazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Megannyi mamut próbál túlélni, amikor éppen éhínség van
Kardos Gábor, vezérigazgató, Magyar Jeti (444.hu)
2013-07-29 07:06

Mind bevételi, mind költség oldalon elavult struktúrákban működik és gondolkodik a hazai médiapiac - mondja Kardos Gábor, az online tartalomiparba a közelmúltban berobbant 444.hu-t kiadó cég vezérigazgatója.

Kardos Gábor
Kardos Gábor
- Hogyan kötöttél ki a Magyar Jeti Zrt. élén?

A koncepció és a tervezés szintjén baráti segítőként régóta részt vettem a projektben: Uj Péterrel együtt töprengtünk azon, hogy milyen módon lehetne valami újat, izgalmasat hozni a magyar digitális médiába. Amikor a tervek realitássá válhattak, természetes volt, hogy én is jövök, és a projekt gyorsan magába szippantotta a mai csapat minden tagját.

- Mi volt a kezdeti munkamegosztás Uj Péter és közted?

Nem tudok meglepő fordulatot megosztani: Péter nyilván újságírói, szerkesztői tudását, különleges karakterét hozta, én pedig az üzleti, menedzsment funkciókat igyekszem hozzá tenni. Emellé mindketten hoztuk az elköteleződést és a saját személyes tapasztalatunkat, kapcsolatainkat.

- Vezérigazgatóként mik a legfontosabb, legsürgősebben megoldandó céljaid?

Nagyjából csak fontos és sürgős feladat van. Ez egy ilyen világ. Én azt gondolom, hogy a sok részlet és napi teendő között három-négy nagyon egyszerű dimenzió van, amiről érdemes beszélni. Az első körben nyilván a csapat felállítása volt a cél, egy olyan csapaté, amely aztán garanciája lesz annak, hogy amit csinálunk, az tartalmilag jó, erős, és befogadó szemekre, fülekre találhat. Ez operatíve az első lépés, persze a koncepcionálás, üzleti tervezés után. A második lépés, hogy a profi csapat által előállított tartalmat megpróbáljuk minél népszerűbbé tenni annak érdekében, hogy sokakhoz eljussunk, és megértessük velük, hogy miért vagyunk jók, érdekesek, izgalmasak, és mások, mint mások. Logikailag a harmadik lépcsőfok, de a fentiekkel egyenrangú szempont, hogy az üzleti létjogosultságát is megteremtsük a site-nak: legyenek partnereink, legyenek bevételeink, stabil jövőképünk. Mindezek felett egyfajta ernyőként folyamatosan ott a stratégia, amelyet meg kell próbálnunk egyrészt végigvinni, másrészt rugalmasan, józan opportunizmussal mindig irányba állítani. A külső környezet ugyanis percenként változik.

- Bő két hónapja indult a 444.hu. Hogyan értékeled a startot?

Kicsit fejbe vagyok verve általa, messze meghaladta a várakozásaimat, elsősorban a közönség reakcióját tekintve. Sokkal erősebben sikerült berobbannunk a köztudatba, mint amire előzetesen számítottunk. Ez nagyon jó hír és erős biztatás. Más tekintetben viszont lassabban indultunk a tervezettnél: egy elnyúló értékesítési tender folytán nem az indulástól, hanem csak júliustól lett megfelelő értékesítő partnerünk az Adaptive képében. Mostanra intenzíven dolgozunk együtt, végre tehát az első körös revenue stream, a reklámbevétel beindult.

- Úgy tudom, hogy a megállapodás előtt előrehaladott tárgyalásokat folytattatok az Origóval...

Tárgyaltunk az Origóval és a Sanomával is, mindkettő elég izgalmas volt, noha nem minden mozzanat volt kellemes. A végeredménnyel nagyon elégedettek vagyunk: egy náluk rugalmasabb, minden értelemben független partner mellett döntöttünk, akinek viszont médiapiaci elismertsége és szaktudása kimagasló. Ráadásul én személyesen jól ismertem az Adaptive csapatát, dolgoztunk már együtt, így adott volt a kölcsönös szakmai hitel és a jó kapcsolat is.

- Milyen hirdetések lesznek majd a 444-en, amikor lesznek?

Egyrészt elfogadjuk, hogy a hirdetési piac alaplogikája nem véletlenül alakult úgy, ahogy. Egy csomó jelenséget tehát megkerülhetetlennek tartunk, így például az IAB által ajánlott formátumokat, a piac által ismert árazási modelleket, nagyrészt mi is kínáljuk majd. Másrészt amiben újat hozhatunk a piacra - a megjelenésünkön túl -, az az, hogy nem ódzkodunk attól, hogy a tartalom és a fizetett kommunikáció egymáshoz közel kerüljön. Ez persze nem azt jelenti, hogy becsapnánk az olvasót és szerkesztett tartalomnak álcáznánk a reklámot. Azt azonban igen, hogy okosan társítjuk a tartalmat és a fizetett kommunikációt, és képesek vagyunk többlet-értéket adni az olvasónak és a hirdetőnek egyaránt. Ezen a téren is sokkal bátrabbak vagyunk, mint a régi piaci szereplők, a bevezetett médiamárkák. Ők túlzottan féltik (egyébként is fogyó) bevételeiket, s ezért nem mernek próbálkozni, nem mernek újat kínálni. Mi merni fogunk, és már dolgoztunk is ki megjelenési megoldásokat, izgalmas projekteket - a rugalmasságunk itt is megmutatkozik majd. Úgy tűnik, hogy ez működni tud, a partnereinktől is érkeznek kiváló ötletek, mi is igyekszünk kreatívan és profin állni a feladathoz.

- Az egész piacot tekintve milyen működőképes bevételnövelési - vagy megtartási - stratégiákat látsz?

Szerintem a fizetett tartalomnak valamilyen formája mindenképpen nagyobb szerephez fog jutni a jövőben, ha nem is holnap. Nem csak azért lehet ezt bátran állítani, mert noha Magyarországon egyelőre nem mutatkozik ilyesmire komolyabb kereslet, Nyugaton mégis ebbe az irányba mozog a kínálati oldal, hanem azért is, mert közgazdaságilag ez kell legyen a dolognak a természete. Annak ellenére mondom ezt, hogy ha valaki, akkor az itt ülő csapat nagyon érzékeli azt a webes szabadságot és könnyű helyettesíthetőséget, amivel meg kell küzdeniük a tartalompiaci szereplőknek nap mint nap. Egyelőre tehát növekedési szakaszban vagyunk, a rövidtávú modellünkben nincsen fizetett tartalom. Másrészt úgy gondolom, hogy nem csak a bevételi oldalon, hanem a költség oldalon is meglehetősen elavult az a struktúra, amelyben a piac működik. Megannyi mamut próbál túlélni, amikor éppen éhínség van. Szerintünk a kisebb, kevés táplálékon is megélő, nagyon professzionális csapatoknak lehet létjogosultságuk, szoros összhangban az intenzíven közreműködő közönséggel.

- A site-ot magát hova pozícionáljátok, pontosan milyen piacra? Kiket tekintetek közvetlen vetélytársatoknak, illetve hogyan definiálható a célcsoportotok?

Közvetlen vetélytársnak nem sokakat tekintünk, tág értelemben viszont a skála a Facebooktól a játék site-okon át a hazai és nemzetközi híroldalakig terjed. Az állításom persze arról szól, hogy noha kifejezetten abban a hírblog műfajban, amelyben mi alkotunk, nagyon szűk értelemben véve nincs másik szereplő, a tágabb versenykörnyezet brutálisan erős. Itt azonban nem a mindent lefedő hírportálokra kell gondolni, velük nem teljesen azonos pályán mozgunk, mellettük bőven látunk teret. Próbálunk kicsit mást, értelmesebbet, emberibbet, jól válogatottat kínálni. Mindenkinek szólunk, aki gondolkodik, akinek jó ízlése van, aki mer őszinte lenni és szereti az őszinte megnyilvánulásainkat. Persze az olvasóink jellemzően fogékonyak a közélet iránt, és van bennük nyitottság a megszokottól eltérő, újabb, frissebb megoldásokra. Ilyen módon a korosztályt vagy egyéb demográfiai mutatókat beszűkíteni nem érdemes. Az eddig elért közönségről azt derült ki, hogy nagyon tág spektrumból verbuválódik. Ez látszik a követőkből, a kommentekből, a továbbosztásokból - hivatalos demográfiai mérési eredményeink még nincsenek. Az informális csatornákból azért két dolog leszűrhető: a nagyon nyitott, jellemzően nagyvárosokból netező, magas státuszú és kifejezetten gondolkodó, véleményformáló közönség van itt nálunk.

- Mekkora a site átlagos látogatottsága?

Hétköznapokon nagyjából 60-90 ezer usert érünk el, az eddigi napi rekord már 130 ezres. Az évnek van persze szezonalitása, a nyár elvben uborkaszezon a tartalomiparban is, és felhasználók is sokan nyaralnak. Ehhez képest elég stabilan hozzuk ezeket a számokat, elsősorban a nagyon erős mobil látogatottság révén.

- Van-e valamiféle cél e tekintetben?

Meghatározó szereplők szeretnénk lenni, középtávon abszolút értelmezhető médiajelenséggé szeretnénk válni. A konkrét céljainkat kicsit újragondoltatja velünk, hogy a jelenleg produkált szintet mi ősszel vagy a jövő év elején terveztük csak elérni.

- A kezdeti jó eredményeket is figyelembe véve talán már kijelenthető, hogy nem volt túlzott merészség egy ikszedik hír site útnak indítása. Mennyire voltatok biztosak ebben?

Jó ez a szó: bízni lehetett benne. Illő szerénységgel azt mondhatjuk, hogy az a társaság, ami itt összeállt, joggal remélhette, hogy tud maga körül figyelmet kelteni a magyar médiapiacon. Garanciák persze nem voltak, de mi hittünk az ügyben és a csapatban. Ahogy említettem, a kezdeti várakozásokat sikerült is meghaladni, ami egyfelől jó, másfelől egy még magasabb léc magunknak. Csupa olyan szerzőnk van, aki vagy azért jött a csapatba, mert már elismert szeniorja a digitális piacnak és újat, maradandót szeretne alkotni, vagy annyira fiatal és menő, hogy jó egyensúlyt tud teremteni a rutinosabb arcokkal. Úgy tűnik, hogy ez az elegy elég erős ahhoz, hogy mi magunk és jó esetben az olvasó se úgy élje meg, hogy ez egy ikszedik hírsite. Eddig volt iksz majdnem egyforma, most pedig születőben valami nagyon új, ami nagyon a mienk.

- A gárda hogyan állt össze?

A szerkesztőség összeállításakor természetesen Péter volt az, aki a legfontosabb kollégáit megkereste. Aztán ennek kialakult egy több körös jellege is: akik már benne voltak a projektben, tettek javaslatokat arra, hogy azt a keretet, amit csapatra szánunk, hogyan lehet minél jobb arcokkal feltölteni. Így, és keserű véletlenként alakult a csupa férfiakból álló csapat, ez nem volt cél és nem is maradhat így.

- A magyar sajtó egy jelentős része nem tekinthető függetlennek, akár politikai, akár gazdasági szempontból, és sok esetben nem is törekszik arra, hogy az legyen. Nálatok cél a függetlenség?

Nem cél, mindent átható alapvetés.

- A két említett kategória közül engem inkább az utóbbi, a gazdasági vonatkozás érdekel. Honnan lesz elég pénzetek ahhoz, hogy függetlenek maradhassatok?

A dolog egyik része meglepően egyszerű. Azt a fajta nyitottságot és őszinteséget, amit tartalomban képviselünk, a piacon is megpróbáljuk képviselni. Ha van piac az országban, meg kell tudjunk élni, mert nagyon szerény költségvetéssel operálunk. Mindenkivel nyitottan és értelmes üzleti alapokon tudunk együttműködni. A modellünk első szakasza mindenképpen az úgynevezett hagyományos médiapiaci modell, tehát a reklámpiaci bevételekről szól, és ez ügyben kapjuk is már a pozitív visszajelzéseket, indul a mandula. Egy első stabilizációs, megerősödő szakasz után a későbbiekben alternatív irányokba is fogunk próbálkozni, de egyelőre nem erre koncentrálunk.

- Úgy tudom rólad, hogy nem vagy feltétlen híve a mobil app gyártásnak. A 444-nek lesz ilyenje?

Mi mobile first stratégiában gondolkodunk és fejlesztünk. A mi fejünkben a site alapvetően mobilra születik, és aztán annak vannak különféle kicsatornázásai. Magyarországon mi vagyunk az egyetlen tényleg reszponzív híroldal, mindenféle képernyőn - az okostelefonoktól az otthoni okostévékig - használható és jól néz ki a site. Azt valljuk, hogy ezek az eszközök csak csatornák ugyanazokhoz a felhasználókhoz, különböző élethelyzetekben és helyszíneken. Ennek szellemében készül a termékünk. Az appokat nem ellenezzük, illetve nem ellenzem én sem személyesen, sőt. Inkább arról van szó, hogy a második sorba soroljuk a mobilplatformon nagyon jól megjelenő weboldalakhoz képest. A böngészőben kell hibátlannak lenni, aztán érdemes alkalmazást írni, érdemi hozzáadott értékkel. Azonos content halmaznak az újracsomagolása app formájában még nem biztos, hogy megéri. De lesz majd appunk nekünk is, ez inkább csak sorrendiség kérdése.

- Hogyan jött az együttműködés az EUrológus bloggal? Lesz-e ennek folytatása?

A 444 szellemisége abban is új, hogy nem csak saját tudásra építünk, hanem vannak körülöttünk hozzánk kapcsolódó, velünk szimpatizáló kisebb műhelyek is. Ilyen az EUrológus is, akikkel egyébként személyes kapcsolatunk is volt, tehát ezért is lett ennyire közeli a viszony. Az Unió egyébként egy tök izgalmas és rendkívül fontos ügy, amit lehet is érzékeltetni, ha nem unalmas és bürokrata szemléletű beszámolókban, hanem őszinte, közvetlen és feldolgozható formátumban tálalják. Tervezünk még jó néhány olyan tartalmi együttműködést, amivel a saját tudatosan szűken tartott belső erőforrásainkat nagyon szelektált módon tudjuk kibővíteni.

- Lesz saját blogszférátok?

Inkább szatelit hálónak mondanám. Platformot építeni és akár a long tailnek is terepet biztosítani nem szeretnénk - ezt már megtettük korábban sikerrel, most más irányba indulunk. Az EUrológushoz hasonló együttműködéseket még idén ősszel indítani fogunk.

Fokasz Oresztész




Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:



2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!