Origo: családias iWiW, viselkedés alapú célzás, blog és sok mobil
2010-06-02 15:20 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
Sajtóbeszélgetés keretében mutatták be az Origo vezetői az elkövetkező hónapok terveit. A blogszolgáltatás heteken belül rajtol.
Négy területre fókuszál az Origo
Az évtized meghatározó trendje a platform konvergencia lesz, így továbbra is a megkezdett háromképernyős úton halad tovább az Origo - mondta Vaszily Miklós vezérigazgató (
Nemrégiben vele készült interjúnkat elolvashatja a linkre kattintva!) a médiavállalat szerdai sajtóbeszélgetésén. Hozzátette: ezen az úton sok a bizonytalansági faktor, ugyanakkor biztosak benne, hogy lesznek olyan fejlesztések, amelyek jól fognak elsülni.
Novák Péter általános vezérigazgató-helyettes elmondta: az elmúlt másfél év nehéz örökséget hagyott az új vezetőkre, de olyan szervezeti átalakulás történt a menedzser igazolások mellett, amely stabilabb és fókuszáltabb működést tesz lehetővé. Utóbbi annak fényében fontos, hogy számos területen folyik a verseny. Az Origo ugyanakkor négy fő területre fókuszál: az iWiW-re, az Origo.hu-ra, a tematikus tévékre és a portfolió elemeinek mobilra alkalmazására.
Hozzátette: a médiavállalat keresi az új üzleti modelleket, a bevételi lábak bővítésének lehetőségét, ugyanakkor a közeljövőben a reklámpiaci bevételek maradnak a meghatározóak. Igaz ugyanakkor, hogy a nem reklám jellegű bevételek szerepe folyamatosan felértékelődik. Az online fizetős tartalomban nem hisznek, mobilon viszont van út a fizetős szolgáltatások kínálására. Szerinte az iPhone és az iPad "kinevelte" felhasználók hozzászoknak a zárt rendszekben elérhető fizetős tartalmak fogyasztásához, a régi előfizetések mintájára.
Mobil, mobil, mobil
Nem is három, hanem az iPad okán "három és fél képernyőről" beszélt Weyer Balázs, az Origo.hu főszerkesztője. Hozzátette, az okostelefonokra, illetve általában a mobilplatformra való fejlesztésre akkor is már most energiát kell fordítani, ha ebben az évben nem várható még üzleti értelmű siker e téren. Analógiát lát a tíz évvel ezelőtti helyzettel, mikor a portálok a kiadók online késlekedése okán tudtak versenyelőnyre szert tenni.
Weyer szerint nem fogja kannibalizálni a mobil az online tartalomfogyasztást, mert bár a forgalom egy része átterelődik e platformra, ám az inkább kiegészítőként jelenik meg, vannak ugyanis még "bizonyos lyukak a médianapban", amelyeket egyelőre nem töltenek ki a már felfutott médiaplatformok. A mobilplatform előtérbe kerülését jelzi, hogy az MFactory mobilmarketinges cég beolvadása az Origo Zrt-be már elkezdődött és augusztusra le is zárulhat. Az okostelefonokban rejlő potenciál a becslések szerint 2-3 év múlva váltható igazán pénzre, amikorra többségbe kerülnek a piacon.
Növelnék a relevanciát
A mobil mellett a relevancia növelése is kulcsterület az Origónál idén. Weyer Balázs bedobta a háromképernyős modell melletti másik aktuális nemzetközi hívószót is, a viselkedés alapú célzást, amely mind a hirdetések, mind a tartalomajánlás terén érdekes a cégnek. Ezzel egyelőre nem élnek, inkább még csak tájékozódnak. Ez különben is ingoványos terület, mert sok adatvédelmi kérdést felvet.
Hozzátette: korábban is voltak testreszabási trendek, ám ezek azért nem tudtak kiteljesedni, mert a fogyasztóktól várták, hogy aktívan tegyenek valamit e téren, az emberek ugyanakkor lusták, tehát szoftveres oldalról kell őket kiszolgálni. Ez azért fontos, mert a relevánsabb hirdetés ugyanúgy információként működhet, mint a fogyasztó által fontosnak tartott tartalom, tehát a viselkedés alapú célzás nemcsak a hirdetőnek vagy a médiumnak jó - mondta.
A relevancia növelését célozza a címkézés is. A hosszas háttérmunka mostanra ért a végére, minden tartalomhoz címke került. Igazából az a lényege, hogy a - kattintás generálásra alkalmas, így gyakran félrevezető - netes címeken túl többet mondjon a tartalomról. Az Origo.hu címkézési projektje egyébként egy innovációs konferencián bekerült globálisan a hét legjobb média innovációs projekt közé.
A portálon azonban nemcsak technológiai fejlesztések vannak, hanem tartalmiak is. A jövőben a politikán kívüli témákra is kiterjed a Taps/Fütty alkalmazás használata. Szintén nagyobb teret kapnak a rövid, intenzív videósorozatok, amelyeknek első példája a site-on a Bárdos András féle Ígéretek földje volt. A témák terén továbbra is erős marad a közpénzek felhasználása, a fogyasztóvédelem, a mindennapi pénzügyek, illetve a fenntarthatóság. Erősíteni kívánnak viszont a gazdaság egyéb területein és a kultúra terén.
Végre lépnek a felhasználói tartalmak felé
Az Origo.hu márkaértékei a kutatások alapján az objektivitás, a függetlenség és a minőségi jelleg - mondta Weyer, hozzátéve, részben emiatt tétováztak a felhasználók generálta tartalmak beemelésével kapcsolatban. Az Index e téren el is tudott húzni, és a blog.hu-nak mára nincs jelentős vetélytársa. Az Origo most lépi meg egy blogszolgáltatás elindítását, amely heteken belül rajtol, nevét azonban egyelőre nem tudni.
A hagyományos blogoláson túl a mikroblog és a mobilblog lehetőségek is jelen lesznek, ezekkel akar az Origo versenyelőnyre szert tenni. A blogok ugyanúgy címkézve lesznek, mint a szerkesztőségi tartalmak, és keresztbe lesznek ajánlva az olvasók számára a címkézés által. A blogok eleinte manuális szerkesztéssel kerülnek címlapra, később azonban különböző ismérvek (ezek között szerepel az olvasottság, a portfolióba illeszkedés, a lájkoltság és szubjektív elem is) alapján osztályozzák azokat, a legjobbakat kiemelik. A blogszolgáltatásban a lájkolás mellett lehet diszlájkolni, és össze lesz kötve az iWiW-vel is.
Nem írják le az iWiW-et
Látják, érzékelik a Facebook jelentette fenyegetést, de hisznek az iWiW-ben - mondta Koltai Péter, a tévés üzletág és a termékfejlesztések irányítója. A szakember szerint hiba a közösségi oldalt leírni, mivel egyelőre még mindig több a fel-, mint a leiratkozó, és 4,6 millió fiók mellett napi 1,2-1,5 millió látogató van. Emellett azonban érzik a lépéskényszert, és tisztában vannak vele, hogy eljöhet hamar az idő, amikor a Facebook esetleg az élre kerül itthon is.
Az iWiW ezért inkább nem a Facebook-kal versenyez, hanem unikális felületté kíván válni. Ezt az unikális jelleget az év végéig akarják "kitalálni". Az biztos, hogy a Facebook bonyolult, alkalmazásokkal teli felületével szemben "családiasabb, egyszerűbb, nyugodtabb" közeget biztosítanának. Előnynek látja Koltai a fejlesztőkkel való napi kapcsolatot és a tartalmi partnerekkel (külső és belső) való nagyobb közelséget.
Bizonyos Facebook funkciók, mint a chat erős elszívó hatást gyakorlonak, "ezeket a lyukakat be akarjuk tömni" - mondta a szakember, aki hozzátette: "a világ pénze nem lenne elég a Facebook visszaverésére", ezért inkább alternatívát kínálnak. Ez az iWiW jelentős megújulásával fog járni: új funkciók jelenhetnek meg és a régieket is újragondolják. Szintén fontos irány lesz a freemail összekötése az iWiW-vel, cél tehát az eddigieknél tudatosabb portfolió-összeépítés a közösségi site körül.
Az iWiW-et nem érinti az az adatvédelmi hiszti egyébként, ami nemrégiben a Facebook körül kialakult, és végül arányaiban csekély létszámú, de mégis csak 30 ezer user távozásához vezetett. Vaszily Miklós szerint belső késztetés és tulajdonosi kívánalom is az adatvédelmi törvények betartása. Egyébként nemrégiben az adatvédelmi biztos munkatársai a cégnél jártak, s hamarosan jelentés is készül az eredményekről. A vezérigazgató szerint fontos lenne, hogy a piac többi szereplőjét is vizsgálják, és iparági iránymutatást adjanak a sztenderdekre, a piaci szereplőkkel egyeztetve.