A GFK méri a Twittert
2014-01-27 13:44 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
A kutatóintézet a jövőben figyelemmel kíséri a televíziónézők reakcióit a mikroblogon.
Az úgynevezett "GFK-Twitter TV-mérés" során többek között azt is vizsgálják, hogy a néző milyen gyakran kommentál egy műsort. A szolgáltatás egy újabb kapaszkodót jelenthet mind a médiumoknak, mind az ügynökségeknek abban, hogy jobb rálátásuk legyen a műsoraik közönségreakciójára. A kiértékelt adatok így segítséget nyújthatnak a további tervezésben. A rendhagyó mérési forma előreláthatólag még ebben az évben elindul Németországban, Ausztriában és Hollandiában. A kutatóintézetet a méréseket a helyi televíziós szövetség (AGF) megbízásából végzi el - olvasható a
wuv.de oldalán.
"Felismertük, hogy a televíziózás a digitalizálódás irányába halad, ami megváltoztatta a médiafogyasztást is. Megjelent az úgynevezett social soundtrack jelenség, vagyis az élő televíziózás mellett-, vagy után a nézők kommentálják a látottakat különböző közösségi site-okon" - tájékoztatott Matthias Hartmann a kutatóintézettől. Így egy a közösségi buzz alakul ki az adott tévéprogram körül.
Tulajdonképpen az intézet erre a piacon zajló tendenciára reagál. A szakmában már régóta beszédtéma a "second screen", vagyis a"másodlagos képernyő". Ezek azok platformok, ahol a rajongók véleményt cserélnek az épp aktuálisan futó műsorokról. A Twitter pont egy ilyen felület Németországban.
Az Egyesült Államokban a Nielsen kutatóintézet végez már hasonló kutatást. Ezen felmérésekből kihagyhatatlan viszont a Facebook. A legnagyobb közösségi oldal már nyár vége óta szolgáltat hetente ilyen jellegű adatokat az amerikai televíziós piac legnagyobb szereplőinek (ABC, NBC, CBS és Fox). Olyan értékes információk jutnak el így a tartalomszolgáltatókhoz, hogy melyik műsor körül mekkora a "social buzz", vagy épp melyik régióban népszerűbb. Mindazonáltal az FB ehhez neveket nem bocsát rendelkezésre, így a szolgáltatás teljesen anonim marad.
A kaliforniai cég menedzsmentje előreláthatólag partnerségre lép - az októberben megrendezésre kerülő Mipcom televíziós kiállításon résztvevő - több német csatornával is. A francia TF1-gyel és a Canal+-szal már született ilyen jellegű megállapodás.
Hazánkban - igaz nem reprezentatív -, de
napvilágot látott egy hasonló felmérés, ahol a hölgyek másodlagos médiafogyasztása került górcső alá. A Femina Media kiadó 1000 női olvasóját faggatta többek között a tévészpotok alatti időtöltéséről. A felmérés a reklámidő alatti internethasználatra is kitért, amiből kiderül, hogy a hölgyek 72 százaléka közösségi oldalt használ. Az viszont sajnos a "házi kutatásból" nem tudható meg, hogy hány olvasó kommentálta a látott műsort mindeközben.