Kifizetődik a reklámbefektetés a mozifilmeknél
2009-06-08 10:00 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
A Nielsen mozis tanulmánya szerint az Oscar-díjra is nagyobb eséllyel pályáznak azok az alkotások, amelyeknek az előző év utolsó negyedében erős a költése.
Nem feltétlen kell nyári csúcsmozinak lennie egy filmnek ahhoz, hogy Oscar-t nyerjen. A Nielsen legújabb
tanulmánya a Gettómilliomost hozza fel példaként, amelynek sokat segített - nem is annyira a díj, hanem a nézők megnyerésében -, hogy bevezető kampánya elsősorban az év második felében, s ezen belül is a negyedik negyedben volt nagyon erős. A kutatócég szerint idén a Legjobb film kategóriában indult mozik mindegyikére ez a mintázat volt a jellemző.
Az egyébként már régóta tudott tény, hogy mindig nagyobb eséllyel indulnak az Oscar-szobrocskáért azok az alkotások, amelyek november-decemberben kerülnek a mozikba, mindössze néhány héttel a jelöltek kihirdetése előtt. A Nielsen visszatekintett az elmúlt öt évre, és egyedül az Ütközések erősíti kivételként a szabályt, amely 2005-ben nyerte el a legjobb filmnek járó elismerést.
A kutatócég ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a nyári sikereknek is terem azért babér, nem is kevés. Bár nem a legjobb filmet díjazó "király kategóriában", de azért szép sikereket és számos Oscar-t söpörtek be a nyári filmek is az elmúlt években. 2008-ban a május és augusztus közötti időszakban a legtöbbet költő tíz film közül négyet jelöltek aztán Oscar-díjra. A Kung-fu panda 40 millió dolláros kampánnyal vezette fel a júliusi indulást, s aztán az első héten 60,2 milliós bevételt hozott. A Wall-E még jobban járt: 38,4 milliós költéssel a kezdő héten 63,1 millió dollárt húzott be a mozikban.
A Nielsen úgy találta, hogy a legtöbb film esetében közvetlenül a moziba kerülés előtt tetőzik a figyelemfelkeltő kampány, a költés oroszlánrésze a megelőző egy-két hétre koncentrálódik, bár ez sem minden esetben igaz. A Wall-E-t például már a február eleji Super Bowl alatt promózta egy 60 másodperces, több mint 5 millió dollár értékű filmecskével a Disney. A korai beetetés értelme lehet többek között a szájreklám mihamarabbi elindítása. Maga az Oscar-díj vagy a jelölés is kiemelkedő szerepet játszik a szájereklám generálásában, erősítésében.
Szintén sokat lendíthetnek egy filmen az olyan, komplexebb együttműködések is, amelyek az alkotás figuráit a vásznon kívül is használják. A Kung-fu panda esetében például több mint 5 milliót költöttek arra, hogy a figurák bekerüljenek az amerikai Mekik Happy Meal menüjébe. A gyorsétterem-lánc egyébként is gyakran szerepel az ilyen jellegű, képernyőn kívüli márkaépítési programokban. A Batman - Sötét lovag esetében pedig több mint kétszer ennyi pénz ment el hasonló franchise együttműködésre. Szintén gyakori, hogy a filmek valamilyen formában megjelennek, párbeszédek témájaként, puszta említésként vagy akár néhány képkocka erejéig a különféle televíziós műsorokban.
A tanulmány felvetései különösen aktuálisak, hiszen lassan beindul a nyári durranások sora idén is. A Terminátor 4. már nálunk is a mozikba került, míg a Harry Potter sorozat hatodik része, a Félvér Herceg júliusban debütál a mozikban, ahogy a Jégkorszak szintén nagy várakozást szülő harmadik része is. Bár ezek nem klasszikusan az Oscar-esélyes filmek, de az üzleti siker már előre borítékolható, s utólag érdekes lehet kielemezni, hogy milyen mintázatban, mennyit költöttek, s aztán milyen számokat hoztak a nagy piacokon.
További részletek és grafikonon elérhetőek a
Nielsen oldalán.